Kuuntele Kuumat aallot -podcastia 🎧

Nelikymppinen ja paniikissa?

Jos olet nelikymppinen ja alkanut saada paniikkikohtauksia, et ole yksin.

Etkä ole sekoamassa. Kyse on vain perimenopaussiin liittyvästä sukuhormonien tasojen heittelystä.

Ja kyllä - perimenopaussi alkaa jo nelikymppisenä.

Paniikkikohtausten takana on ilmeisesti kuuma aalto.

Estrogeenitasojen lasku sekoittaa kehon lämpötilan säätelymekanismia. Ruumiinlämpö kohoaa ja keho yrittää sitä viilentää hikoilemalla. Samalla erittyy adrenaliinia, joka laukaisee stressivasteen eli taistele -tai pakene -reaktion, joka koetaan paniikkina.

Miksi estrogeeni vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn, sitä ei vielä tiedetä. Kuumat aallot ovat yhä arvoitus.

Paniikkikohtaus on äärimmäisen epämiellyttävä kokemus. Moni kuvittelee kuolevansa tai ainakin olevansa suuressa vaarassa. Mikään järkipuhe ei kohtausta yleensä helpota sillä kun aivot ovat keskittyneet taistelemiseen ja pakenemiseen, niistä ei ole muuhun ongelmanratkaisuun tai loogiseen ajatteluun.

Mikä siis avuksi?

Jo se auttaa, että ymmärtää, mistä on kyse. Nelikymppinen nainen voi tietysti saada paniikkikohtauksen muistakin, kuin vaihdevuosiin liittyvistä syistä, mutta oli syy mikä tahansa, sen taltuttamiseen pätevät samat keinot:

Tieto. On helpottavaa tietää, että tuntui paniikki miten pahalta tahansa, siihen ei kuole.  Sekin helpottaa, että kohtaus kestää keskimäärin vain neljästä minuutista seitsemään.

Asenne. Paniikkituntemuksen laukaisevaan mekanismiin on vaikea puuttua. Ainoa, mitä voi tehdä, on opetella ottamaan ne vastaan sellaisina kuin ne ovat: luonnollisina reaktioina.

Hengitysharjotukset. Palleaamme kiertävä vagushermo rentoutuu, kun hengitämme syvään. Vagushermo on osa parasympaattista eli kehoa rauhoittavaa hermostoamme. Sen aktivoiminen johtaa rauhoittumiseen.

Kun tunnet paniikin tulevan, sulje silmäsi ja hengitä 30 kertaa syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Keskity vain hengittämiseen. Istu sitten hetki rauhassa ja tunnustele oloasi. 

Palleahengitys, eli vatsan kautta hengittäminen, on tekniikka, joka kannattaa myös opetella sillä se on muutenkin terveydelle monin tavoin hyödyksi. Harjoittele sitä iltaisin ennen nukkumaan menoa ja siitä voi tulla tiedostamaton tapa. Mene makuulle ja hengitä niin, että vatsasi kohoaa ensin. Voit pitää vaikka kättäsi vatsan päällä,  jotta voit seurata sen kohoamista. Anna ilman virrata rauhassa vatsasta rintakehään. 

Meditoiminen. Se ei auta paniikin iskiessä, mutta se auttaa sinua suhtautumaan tunteisiisi ja tuntemuksiisi ja ottamaan ne vastaan sellaisina, kuin ne tulevat. Säännöllinen harjoittelu vähentää harmaan aineen tiheyttä aivojen stressikeskuksessa eli mantelitumakkeessa. Seurauksena on rauhallisempi asennoituminen elämään ja reaktioiden laantuminen.

Liikunta. Juoksu ja kävely ovat hyväksi hermostollesi. Liikunta vapauttaa endorfiineja ja kohottaa mielialaa. Meidät on koodattu liikkumaan. Hyvä fyysinen kunto auttaa hallitsemaan vaihdevuosioireita.

Puhu asiasta. Paniikkihäiriössä ei ole mitään hävettävää. Se on normaali reaktio ja paljon yleisempi kuin luulet. Kun kerrot lähipiirillesi, että olet alkanut saada hormonaalisia paniikkikohtauksia, asia normalisoituu. 

Vaikeissa tapauksissa käy lääkärissä keskustelemassa lääkehoidosta. Monet saavat apua hormonikorvaushoidosta. Sen terveysriskit ovat nykyisen tiedon valossa pienemmät kuin on ajateltu.

Muista, että et ole yksin.

Ja jos sinulla on hyväksihavaittuja keinoja paniikin taltuttamiseen, kerro meille! Niistä on varmasti apua muillekin koska paniikin iskiessä hyvät neuvot ovat kalliit. 

Close

50% Complete

Lataa tästä oppaasi

ja liity viileiden naisten yhteisöön.