Kuuntele Kuumat aallot -podcastia 🎧

Mitä tehdä menopaussimahalle?

Helsingin Sanomissa oli hiljattain juttu keskivartalolihavuudesta, joka on monella tavalla terveysriski. Jutussa ehdotettiin ratkaisuksi - yllätys yllätys - liikuntaa.

Jutun kommenttiosastossa eniten tykkäyksiä sai erään naisen kirjoitus, jossa hän kysyy, mitä vaihdevuosi-ikäinen nainen voi asialle tehdä, kun hormonitasapainojen muutokset saavat vyötärön paisumaan vaikka “liikkuisi kuinka paljon ja olisi sen päälle vielä nälässä ison osan ajasta”.

Tämä on monen naisen kokemus. Miten siis päästä eroon pömppömahasta?

Miksi vyötärö paisuu keski-iässä?

Keski-iässä lihominen on yleinen ilmiö. Syy on se, että ruuhkavuosissa liikkuminen yleensä vähenee ja stressi lisääntyy. Nukkuminen saattaa olla huonoa ja kiireessä tulee syödyksi liikaa ja epäterveellisesti.

Tämä kaikki lisää viskeraalirasvan eli sisäelinten ympärille vatsaonteloon kertyvän rasvan määrää. Rasvakudokseen kertyy tulehdussoluja, jotka ylläpitävät matala-asteista tulehdusta. Se taas on monin tavoin paitsi ruumiin, myös mielenterveydelle haitallinen tila. Viimeaikaissa tutkimuksissa on todettu matala-asteisella tulehduksella olevan yhteys masennukseen ja jopa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Naisten haasteena ovat lisäksi vaihdevuosissa laskeva estrogeenitaso, joka aiheuttaa rasvan siirtymisen lantiolta vatsanseudulle. Syytä tähän ei tarkkaan tiedetä, mutta moni nainen on Helsingin Sanomien kommentoijan tapaan kokenut tämän ilmiön todeksi.

Naisilla on vielä sekin haaste, että synnytyksenjälkeinen vatsalihasten erkauma on useimmiten jäänyt korjaamatta. Lue lisää aiheesta Nordic Fit Maman kirjoituksesta 7 faktaa erkaumasta

Myös perimällä on vaikutusta. 

Jos naisen vyötärönympärys on suurempi kuin 89 cm, vatsarasvaa katsotaan olevan terveyden kannalta liikaa.

Mitä tehdä?

Vatsarasvaa vähentävä elämäntapa on se sama, jota kaikki lääkärit ja asiantuntijat saarnaavat: lisää vihanneksia, vähemmän (epäterveellistä) ruokaa, lisää unta ja erityisesti liikuntaa.

Mutta entä jos tämäkään ei riitä vaan vatsa pullottaa vaikka tekisi mitä?

Asiatuntijoiden mukaan vatsanympäryksen tuijottamista ja siitä stressaamista tärkeämpää on elää terveellisesti.

Liikunta vähentää viskeraalista rasvaa joka tapauksessa, vaikka vatsa vähän pömpöttäisikin. 

Keski-ikäisen naisen olisi tehtävä rauha kehonsa kanssa ja hyväksyttävä ne muutokset, jotka ikä joka tapauksessa ja elintavoista riippumatta mukanaan tuo. Litteä vatsa ja timmi sikspäkki näyttävät hyvältä trimmattujen bikinifitness-mallien somekuvissa, mutta hyvältä näyttää myös kurvikas nainen, joka on sovussa kehonsa ja itsensä kanssa.

Terveys on aina kuitenkin pääasia ja se on nimenomaan pään asia. Kun pää on tasapainossa, muutkin asiat ovat.

Keskity siis terveisiin elämäntapoihin ja erityisesti liikunnan lisäämiseen vartalosi vikojen etsimisen sijaan.

Paljonko pitäisi liikkua ja miten?

Tutkimusten mukaan  kohtuullista aerobista liikuntaa (kuten reipasta kävelyä) tulisi harjoittaa ainakin kaksi ja puoli tuntia viikossa tai korkeatehoisempaa liikuntaa (kuten juoksu) vähintään 75 minuuttia viikossa.

Askelmittarissa pitäisi päivittäin olla vähintään 10 000 askelta ja 15 000, jos haluaa painon laskevan. Myös liikkuvuus- ja voimaharjoittelu ovat tärkeitä, koska iän myötä lihasmassa vähenee ja korvautuu helposti rasvalla, jos asialle ei tee mitään.

Tärkeää olisi, että liikunnasta tulisi osa arkea eikä mikään erillinen suoritus, josta tuo lisäpainetta arkeen.

Muista myös, että liikunnan lisääminen missä tahansa elämänvaiheessa on hyödyllistä. Koskaan ei siis ole liian myöhäistä aloittaa!

Miten sitä liikuntaa saisi lisää elämäänsä?

Homo sapiens on evoluutionsa aikana oppinut säästämään voimiaan, koska se on ollut tärkeää hengissäsäilymisen kannalta. Fyysistä rasitusta kuuluu elämäämme aina vain vähemmän. Koska meidät on luotu liikkumaan eikä istumaan, paikallaan nyhjääminen ei kuitenkaan ole meille hyväksi.

Liikuntaa olisi siksi erikseen "harrastettava". 

Kynnys uuden harrastuksen aloittamiseen on aina korkea. Teimme Viileät vaihdevuodet -valmennuksemme juuri siksi, että se madaltuisi.

Kuuden viikon valmennuksemme johdattelee terveempiin elämäntapoihin lempeästi. Keskitymme erityisesti keskivartaloon ja lantionpohjaan, jotka ovat naisen terveydelle erityisen tärkeät kehon osat. Vahvat keskivartalon lihakset kohentavat ryhtiä ja hyvä ryhti saa vatsan näyttämään pienemmältä. 

Saat myös ohjeita liikkuvuus- ja voimaharjoitteluun. Lisäksi saat vinkkejä ruokavalioon, jolla matala-asteinen tulehdus pysyy kurissa.

Valmennuksemme antaa kaiken edellisen lisäksi välineet muutosten kohtaamiseen rakentavasti. Ja stressinhallinta on sekin valmennuksessamme keskeisellä sijalla, koska stressaaminen on ehkä epäterveellisintä, mitä voimme tehdä.

Tutustu valmennukseemme lisää täällä. Saat sen kesän kunniaksi alennushintaan 59 euroa! Tarjous voimassa 4.7. asti.

Ja muista myös, että kaikki liikkuminen (esimerkiksi siivoaminen, kotityöt, puutarhanhoito ja kauppakeskuksessa käveleminen) ovat liikuntaa. Pysy siis arjessasi mahdollisimman paljon liikekannalla ja istu niin vähän kuin voit. 

Ja ennen kaikkea: iloitse ihmeellisestä kehostasi! Se ansaitsee rakkautta ja huolenpitoa 💞.

Lähde:

Helsingin Sanomat

Mayo Clinic

Close

50% Complete

Lataa tästä oppaasi

ja liity viileiden naisten yhteisöön.