Kuuntele Kuumat aallot -podcastia 🎧

Lepää kuin leijona

Uncategorized Feb 18, 2021

Lepo on yksi asia, jonka merkitys on nykyihmisen silmissä hämärtynyt. Lepäämisestä on tullut aina vain pienempi osa elämäämme. Lisäksi emme levätessämme välttämättä lainkaan lepää vaan päinvastoin rasitamme itseämme lisää.

Metsästäjäkeräilijät käyttävät vuorokaudesta muutaman tunnin ravinnon hankkimiseen. Muun ajan he lepäävät. He eivät välttämättä makaile vaan leikkivät, viettävät aikaa läheistensä kanssa ja kuten nykyään sanotaan, chillaavat.

Ihminen on viettänyt koko historiastaan 90% metsästäjäkeräilijänä. Se on siis kaikkein pitkäikäisin toimeentulomme muodoista. Suurimman osan historiastamme me siis olemme ottaneet melko rennosti. Systeemimme on tottunut lepäämään paljon enemmän kuin nyt lepäämme. Olemme siis synnynnäisiä lepääjiä, kuten leijonat, jotka saattavat nukkua ja makailla vuorokaudessa 20 tuntia. Meitä ei ole suunniteltu nykyisenkaltaiseen raatamiseen.

Voisi sanoa, että käymme jatkuvasti ylikierroksilla.

Eipä ihme, että olemme uupuneita.

Ja koska emme enää kaiken kiireen keskellä osaa tunnistaa uupumustamme, se naamioituu erilaisiksi oireiksi. 

Moni masentunut esimerkiksi saattaakin olla nimenomaan uupunut. Elämänhaluttomuus saattaa olla väsymystä. Ja sen me tiedämme varmasti, että väsymys on paino-ongelmien takana. Uupunut elimistö on stressitilassa mikä hidastaa ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa. Se lisää myös makean himoa sillä stressaantuneet aivot himoavat glukoosia. 

Meillä on periaatteessa paljon vapaa-aikaa mutta siitä me käytämme vain pienen osan lepäämiseen. Kun tulemme kotiin kiireisen työpäivän jälkeen, kaadumme sohvalle ja ryhdymme joko tuijottamaan TV:tä tai surffaamaan netissä.

Kummatkaan eivät ole aivoille parasta mahdollista lepoa.

Sekä tv että tietokone saavat aikaan melkoisen virikemyrskyn ja asiaa pahentaa se, että ne houkuttelevat meidät kanavahyppäilyyn ja –surffailuun. Joskus saatamme seikkailla netissä samanaikaisesti kahden laitteen välityksellä. Tsättäämme puhelimella, katsomme elokuvaa ja käymme välillä lukemassa jotain blogia.

Tämä on aivoille kauhistus.

Dan Howard on kehittänyt menetelmän, jota hän kutsuu ”tarkoitukselliseksi lepäämiseksi” (intentional resting).  Se perustuu siihen yksinkertaiseen totuuteen, että lepääminen ei onnistu tahdonvoimalla.

Lepääminen on eri asia kuin rentoutuminen, sanoo Howard. Tässä hänen viisi keinoaan, joiden avulla voit harjoitella lepäämistä:

1. Asetu makuulle, ja käy mielessäsi läpi koko kehosi. Onko joku paikka, jossa tunnet jumitusta, jännitystä tai kipua?  Keskitä huomiosi sinne ja kekity tuntemukseen, jonka tunnet. Anna tunteen vallata koko huomiosi. 

2. Pyydä sitten jännittynyttä tai kipeää kohtaa rentoutumaan.

3. Havaitsetko muutosta? Pyydä paikkaa nyt lepäämään. Pyydä sitä vaipumaan syvään lepoon, kuin leijona kuumalla savannilla, leipäpuun varjossa. Lepuuta sitä ainakin puoli minuuttia.

4. Onko olossasi tapahtunut muutosta? Onko jännittynyt paikka edelleen yhtä kipeä ja kireä kuin aikaisemmin? Vai havaitsetko sen rentoutuneen? Kaikki havainnot ovat OK. Sinun ei tarvitse arvioida tilannetta - vain tarkkailla sitä.

5. Kehota sitten huomion kohteena olevaa paikkaa vuoroittain rentoutumaan ja lepäämään. Huomaatko eroa?

Miltä tuntui? Kerro meille kokemuksesi!

 

 

 

Close

50% Complete

Lataa tästä oppaasi

ja liity viileiden naisten yhteisöön.