Kuuntele Kuumat aallot -podcastia 🎧

Auttaako meditointi vaihdevuosioireisiin?

Vai onko se huuhaata? Tässä suomennos amerikkalaisen Mayo Clinicin artikkelista:

Mayo Clinicin tekemän tutkimuksen mukaan tietoisuustaidoista voi olla hyötyä naisille, jotka kamppailevat vaihdevuosioireiden, erityisesti ärtyneisyyden, ahdistuksen ja masennuksen kanssa.

"Tässä tutkimuksessa havaitsimme, että keski-ikäiset naiset, joilla oli paremmat tietoisuustaidot, kokivat vähemmän vaihdevuosioireita", kertoo Mayo Clinicin naisten terveyteen erikoistunut lääkäri Richa Sood. "Nämä havainnot viittaavat siihen, että mindfulness voi vähentää  vaihdevuosioireita ja ylipäänsä stressiä."

Mindfulness tarkoittaa huomion keskittämistä nykyhetkeen ja ajatusten ja tuntemusten tarkkailua ilman arviointia. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tietoisuustaitojen harjoittaminen voi vähentää stressiä ja parantaa elämänlaatua.

Tutkimukseen osallistui 1744 40-65-vuotiasta naista, jotka saivat hoitoa Mayo Clinicin naisten terveysklinikalla kahden vuoden aikana, vuoden 2015 vuoden alusta 2016 loppuun. Osallistujat täyttivät kyselylomakkeet, joissa arvioitiin vaihdevuosioireet, koettu stressitaso ja tietoisuustaitojen harjoittaminen.

Tutkijat havaitsivat, että naisilla, joilla oli paremmat tietoisuustaidot, oli vähemmän vaihdevuosioireita. Mitä korkeampi naisen stressitaso on, sitä suurempi on yhteys tietoisuustaitojen ja vähentyneiden vaihdevuosioireiden välillä.

Tietoisuustaidot eivät kuitenkaan vähentäneet yöhikoilua ja kuumia aaltoja. Yksi selitys tälle on, että näillä oireilla voi olla enemmän tekemistä persoonallisuuden kuin itse oireiden kanssa. Ärtyneisyyttä, masennusta ja ahdistuneisuutta mindfulnessin avulla onnistuttiin vähentämään.

Lisää tutkimuksia tarvitaan mutta Soodin mukaan  tietoisuustaidot vaikuttavat lupaavalta vaihtoehdolta vaihdevuosiin liittyvien mielialaongelmien hoitamisessa.

Onneksi tietoisuustaidot ovat opittavissa.

"Ensimmäinen askel tietoiseen olemiseen on ymmärtää, että mielemme toimii suurimman osan ajasta autopilotilla suurimman osan ajasta", Sood sanoo. “Tietoisuuden tavoite ei ole mielen tyhjentäminen, vaan oppia tarkkailemaan omaa mieltään ja suhtautua itseensä myötätuntoisesti. Toinen askel on rauhoittua. Hengittää syvään ja tarkkailla omaa tilaansa ja ajatuksiaan, niitä tuomitsematta. Rauhoittuminen vähentää stressiä. “

Lähde: https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mindfulness-may-ease-menopausal-symptoms/

Close

50% Complete

Lataa tästä oppaasi

ja liity viileiden naisten yhteisöön.